Thursday, March 12, 2015

Pertandingan Gamelan Melayu Sekolah-Sekolah Negeri Terengganu 2015

Pertandingan Gamelan Melayu Sekolah-Sekolah Negeri Terengganu telah berlangsung di Laman Warisan Muzium Negeri Terengganu pada 8 dan 9 Mac 2015 baru-baru ini. Sebagai acara pembuka tirai pada tahun 2015, ia merupakan satu permulaan yang agak baik di mana pertandingan ini disertai oleh 21 buah sekolah dari seluruh negeri Terengganu. Pertandingan ini diadakan bertujuan untuk mengekalkan kegemilangan muzik warisan melayu ini agar tidak lenyap ditelan zaman. Tahniah diucapkan kepada SM Sains Setiu yang telah berjaya menambat hati juri seterusnya menjadi Johan bagi tahun ini. Manakala Naib Johan pula dimenangi oleh SMK Tengku Mahmud, Besut. Tempat Ketiga berjaya dirangkul oleh SMK Bukit Diman. Juara bagi tahun 2014, SMK Mak Lagam mendapat Anugerah Khas Juri kerana berjaya menampilkan persembahan yang cukup mengasyikkan.




Johan Pertandingan Gamelan Melayu Sekolah-Sekolah Negeri Terengganu 2015, SM Sains Setiu




Anugerah Khas Juri, SMK Mak Lagam
Sempena pertandingan ini, Lembaga Muzium Negeri Terengganu turut memperkenalkan Kumpulan Gamelan Muzium yang diberi nama Tunjang Warisan. Kumpulan ini mula ditubuhkan pada bulan Oktober 2014 sejajar dalam merealisasikan hasrat Pengarah untuk menjadikan Muzium Negeri Terengganu sebagai pusat rujukan muzik gamelan khususnya Gamelan Melayu.

Kumpulan Gamelan Muzium Negeri Terengganu, "Tunjang Warisan" mengadakan persembahan

Pihak Muzium Negeri Terengganu mengucapkan setinggi ucapan tahniah dan terima kasih kepada sekolah-sekolah yang terlibat dalam menjayakan pertandingan ini. Semoga kita bersua lagi pada tahun hadapan... Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen / kritikan / pandangan / cadangan bernas anda. Kunjungilah Muzium Negeri Terengganu sebagai destinasi pilihan anda.

Search This Blog

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...